IS banner
STÖD HAMNARBETARNA! PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Patrik Vulkan   

hamn4an

Erik Helgesson, styrelseledamot i Hamn4an intervjuas om strejken i slutet av april och den pågående konflikten med Göteborgs Hamn.

Vad handlar konflikten om?

Den handlar om vår rätt att företräda våra medlemmar vid förhandlingar. De senaste tjugo åren har vi alltid suttit med i förhandlingar men nu vill de inte förhandla med oss längre för de har bråttom att få igenom ett krispaket, som de vill kunna visa upp för kommunen och kunderna. Deras varsel på 130 personer är inte seriöst, det finns ingen övertalighet på 130 personer. Det är ett rent övervarsel som ska användas för att pressa oss till eftergifter när det gäller scheman och sådant. Nu har vi synat dem och det tycker de inte om utan då vill de hellre prata med Transport som inte har någon medlemsbas och därför är mycket lättare att ha och göra med.

Hur många är det som berörs av konflikten och strejken?

Den strejk vi hade förra veckan berörde alla våra medlemmar. Vi hade 560 man uttagna i strejk under veckan och sen hade vi ett drygt hundratal timanställda och de var uttagna i konflikt hela veckan. Nu kommer vi att lägga ett repressalievarsel, en bestraffningsåtgärd för att de använde svartfötter vid ett tillfälle. Det blir bara en mindre markering, en tvåtimmarsstrejk någon dag framöver. Utöver det så har vi medlemsmöte på onsdag den 29 april då vi beslutar hur vi ska gå vidare.

Har ni starkt stöd bland medlemmarna?

Det har vi. Vår fackförening fungerar så att det är medlemmarna som fattar besluten. Om vi har tvåhundra personer på ett medlemsmöte som röstar för att vi ska gå ut i strejk så behöver man inte oroa sig sen för att man som styrelse inte har medlemmarna med sig. Medlemmarna är med i hela processen. Vi har haft en bra uppslutning under strejken. Vi räknar med att vi haft mellan 350-400 gubbar som stått strejkvakt i slutet av april.

Hur har stödet varit från andra fackföreningar?

Vi blir per automatik relativt isolerade i Sverige i och med att vi står utanför LO och andra klubbar och avdelningar som sympatiserar med oss får inte uttala sitt stöd. LO:s linje är att i hamnarna så ska man vara ansluten till Transport. De har hittat på både det ena och det andra genom åren just för att tvinga folk att byta från Hamn till Transport och så även i denna situation. Transport har satt upp en massa anslag och lappar överallt där det i princip står ’vill du vara med och påverka så byt till Transport’. Transport har ett gemensamt intresse med arbetsgivaren av att stänga oss ute. De framställer det som om de inte vet vad som händer, men de har tagit aktiv ställning genom att medlemsvärva i detta läge.
Vi har starkt stöd från alla våra andra avdelningar längs kusterna, från Skåne till Norrland. Internationellt har vi fått stöd från New Jersey, Östkustzonen i USA, Le Havre i Frankrike, Charleston i USA, hamnarbetarförbundet på Malta och hamnarbetarnas förening i Liverpool. Vi stöds också av IDC, vår international som organiserar 50 000 hamnarbetare. Jag hoppas att vi i nästa steg kan bredda det här och att det inte blir en konflikt som vi måste bära själva.

Hur kan man visa sin solidaritet?

Just nu mest genom att få ut informationen om vad det handlar om. Det är ingen kamp om ören utan om vår demokratiska rätt att få företräda våra medlemmar. Det är helt vansinnigt att vi ska behöva ta en fajt om detta överhuvudtaget med ett kommunalt bolag.

Hur ser du på fackens agerande under den ekonomiska krisen i stort med tanke på varsel och nedskärningar?

Håglöst. Det är en läggmatch. De har inte tagit fajten om någonting alls och de få grupper som gör det blir isolerade och då är man mycket svagare. Överhuvudtaget har det varit katastrofalt. Metallavtalet med lönedumpning var någon sorts ny bottennivå men även i övrigt har man köpt hela den här utgångspunkten som företagen alltid har när det talas om lågkonjunktur, att nu ska arbetarna ta smällen.

Vad kommer att ske med den omtalade svenska samförståndsandan framöver?

Fackföreningarna agerar som om det fortfarande finns ett samförstånd men det gör inte arbetsgivarna. På ställe efter ställe drar man slutsatsen att det inte finns något samförstånd men i praktiken händer det ingenting. Ta Volvo, där samförståndet inneburit att arbetarna ställt upp för arbetsgivaren i goda tider. Det var bara 2 år sedan det var beordrad övertid varenda lördag på PV-fabriken och folk jobbade häcken av sig för att det skulle gå bra för företaget. Så vänder det lite grann och företaget är inte beredda att offra en krona på sin egen personal. De ska bära hela smällen.

Behövs det fler fackförbund utanför LO? Är det en väg framåt?

Det är inget självändamål. Det får man avgöra från fall till fall. LO är en stor apparat med extremt centralstyre så det är därför vi inte är med. Det som hamnarbetarna eftersträvar fick inte plats inom LO:s ram men på lång sikt är det klart att fackföreningarna ska ha en centralorganisation. Man kan inte säga att alla ska gå ur LO och bilda nya förbund, det får man avgöra från gång till gång. Men några grejer måste man få in i fackföreningarna på ett eller annat sätt; medlemsbestämmande, ha bort den här partipolitiska biten, arbetarlöner för förtroendevalda och sådana saker. Det är grundförutsättningar för att man ska ha kämpande fackföreningar överhuvudtaget och för att uppnå det kanske man kan göra det inom LO eller så måste man ställa sig utanför.

 


- Hamnarbetarförbundet är ett fristående fack, bildat 1972, som organiserar 80 % av Göteborgs hamnarbetare. Transport är ett LO-förbund som tecknar kollektivavtal i hamnarna.

För mer info: www.hamn4an.se

 

Kalendarium

Inga händelser

Kontakta Oss!

Mail: info@socialister.se